Výstup na Baranec

11. september. 2012 o 22:00 | Kategória: Domáce udalosti, TK Plesnivec | Komentáre vypnuté na Výstup na Baranec

Dňa 9.9.2012 sa konal výstup na Baranec (2 184 m n. m), ktorý každoročne organizuje vždy druhú septembrovú nedeľu TJ Liptov Vavrišovo. Tento rok sme sa my, členovia Slovenskej pospolitosti a turistického klubu Plesnivec a naši sympatizanti, rozhodli, že výstup na tretí najvyšší vrchol v Západných Tatrách si nenecháme ujsť takisto. Hoci oficiálny výstup sa začínal zo Žiarskej doliny, my sme sa rozhodli vydať trasou z Račkovej doliny. Vyrážame o cca 8:00 ráno, teplota je príjemná a počasie nám praje, na oblohe nie je ani mráčika. Začiatok našej túry je náročnejší, keďže sme si vybrali chodník, ktorý nie je často používaný, ale zato je cesta na vrchol o čosi rýchlejšia. Chodník vedie priamo cez horu, veľa výhľadov sme si teda síce neužili, zato sme však mohli cítiť hlbokú atmosféru lesa. Predierame sa kosodrevinou, strmými cestičkami, ale keďže sme členovia SP, musíme predsa čosi zvládnuť! Akonáhle sa predrieme kosodrevinou, naskytajú sa nám nádherné výhľady na úpätia mnohých vrchov a takisto na dedinky a mestá. Objavili sa napríklad výhľady na hlavný hrebeň Západných Tatier (Plačlivé, Ostrý Roháč, Volovec a Deravé). Takisto aj na protiľahlý hrebeň Otrhancov a v pozadí vykúkal aj majestátny Kriváň, ktorý sme navštívili pred mesiacom.

Obloha je jasná a my dovidíme tak ďaleko, ako len chceme. Po chvíľočke prestávky, kedy sme doplnili energiu a pokochali sa okolitou nádherou sa vydávame ďalej. Pribúda síce vetríku a tak je o čosi chladnejšie, nám to však nevadí a aspoň naša vlajka veje a ženie nás dopredu. Hoci nás čaká ešte dlhá cesta, my sa nenechávame odradiť a pokračujeme odhodlane a s úsmevom ďalej. V skupinkách pomaly napredujeme a chvíle si krátime rozhovormi a smiechom. Každú chvíľočku sme sa mohli rozhliadať na všetky strany a obdivovať krásu nášho Slovenska a našich Tatier. Popri chodníku rástli čučoriedky a brusnice a ak náhodou niekoho z nás nečakane prepadol hlad, mohol si ich pár odtrhnúť.

Po prepletaní sa po celkom úzkom chodníku popri kosodrevine sa dostávame na trávnatý hrebeň s výrazným vrcholom Mládky (1 945 m). Vetru pribúda, zakrútime sa do búnd, potlačíme zimu a pokračujeme smelým krokom ďalej. Na horizonte sa nám rysuje hrebeň Nízkych Tatier. Z vrcholu pomaly zostupujeme do sedla a pokračujeme skalnatým chodníkom na Malý Baranec (2 044 m). V popredí sa nám už zjavuje vrchol Baranca a my dostávame novú chuť a silu pokračovať. Prechádzame cez dva hrby a konečne sa dostávame do sedla pod Barancom. Posledná časť výstupu je prudká a strmá, my však nazbierame posledné sily a vybehneme na vrchol ako nič.

Na vrchol sa dostávame po asi troch hodinách a konečne dopĺňame sily jedlom, pričom sa kocháme nádherným výhľadom, ktorý nevie dokonale zachytiť ani ten najlepší fotoaparát. Tú nádheru si človek z fotiek predstaviť nedokáže, naživo to bol neopísateľný zážitok. Mali sme výhľad na vrchol Západných Tatier Bystrú (2 248 m), ktorú nasledoval pohľad na Jakubinu (2 194 m). Východný obzor nám naskytol výhľad na Vysoké Tatry s najvyšším Gerlachovským štítom (2 655 m), v popredí so siluetou Kriváňa (2 494 m). Juh náležal hrebeňu Nízkych Tatier, ktorému dominujú najvyšší Ďumbier (2 043 m), Chopok (2 024 m) a Dereše (2 004 m). Nasleduje fotografovanie panorámy a takisto fotenie sa pri betónovom stĺpe, ktorý označuje vrcholok Baranca. Zapisujeme sa do kroniky a máme možnosť si zakúpiť aj výstupový odznak na pamiatku. Po dostatočnom oddychu a nabratí síl sa vydávame na cestu späť. Tá nám ubieha veľmi rýchlo a ani nevieme ako a ocitáme sa späť pri našich autách v Račkovej doline. Odtiaľ sme ešte pokračovali do Vavrišova, kde sme sa usadili a pokračovali v rozhovoroch a dojmoch z výstupu.

Náš nedeľný výstup na Baranec hodnotíme určite veľmi dobre a dúfame, že sa na tento prekrásny tretí najvyšší vrchol Západných Tatier ešte niekedy pozrieme. Počasie bolo nádherné, prialo nám po celý deň a tak sme neboli ukrátení ani o čo len kúsok výhľadu. Hoci nás nebolo príliš mnoho, partia sme boli naozaj veľmi dobrá a celý deň panovala rodinná atmosféra. Pevne veríme, že túto sezónu to nebol posledný výstup a minimálne dva ešte stihneme.

Simona Kocurková

MO SP Sever

Reklamy

Entries a komentáre feeds.