K nám chodí Ježiško

24. december. 2011 o 21:40 | Kategória: Domáce udalosti, Reakcie | Komentáre vypnuté na K nám chodí Ježiško

Je to už dosť dlho, čo sa chystám napísať tento článok, akurát mi na to vždy nejak neostával čas. Dnes je 24.decembra, čiže najlepšia (a pre tento rok asi tiež posledná) možnosť vrhnúť sa na to.
Tento rok v období asi mesiac pred Vianocami, som sa veľa stretával s negatívnymi názormi ľudí na Santu Clausa v SR. Tento boj proti Santovi sa šíril predovšetkým po internete, no napríklad Slovenská Pospolitosť zorganizovala Iniciatívu pod názvom „NENECHAJME SI UKRADNÚŤ NAŠE VIANOCE“.
Trochu som sa nad tým všetkým zamyslel a zistil som, že ľudia, ktorí sa o záchranu Ježiška snažia, majú pravdu a rozhodne sa prikláňam na ich stranu (preto tiež vzniká tento článok). Ďalšia vec, ktorú som si ale uvedomil je fakt, že sa to zrejme rovnako nedá zastaviť.

Buďme hrdí na tradície
Za minulého režimu sme tu mali nasťahovaného Deda Mráza a len čo sme sa ho zbavili, sami si do našich domovov ťaháme druhého dôchodcu. Keď ako národ dokážeme byť hrdí na kvalitu nášho piva, na krásu slovenských dievčat, alebo trebárs na výkony bratov Hochsognerovcov, tak prečo nie sme hrdí aj na svoje tradície a stále sa snažíme niečo preberať od iných krajín? Skúste si vziať napríklad také dušičky. To je deň, keď celý národ zaspomína na tých, ktorí už nie sú medzi nami, ideme ich navštíviť na cintorín a zapáliť im sviečku ako dôkaz, že na nich nezabúdame. Nedokážem si predstaviť, že by sme tento “intímny” podvečer vymenili za Deň vďakyvzdania. To je americký sviatok, kedy sa Američania 3-4 dni bavia s rodinou a priateľmi, jedia pečeného moriaka s plnkou a tekvicový koláč, chodia sa baviť na futbal, a pod. Alebo keby sme zrušili pálenie čarodejníc a namiesto toho začali sláviť Halloween? Nie, ďakujem, radšej posedím s priateľmi, než aby som sa pozeral, ako malé deti chodia v maskách, ktorých sa sami boja a zvonia z domu do domu, aby dostali cukrík.
Skrátka tradičné slovenské Vianoce by mali zostať tradičnými slovenskými Vianocami. A myslím, že slovo tradičné tu hovorí za všetko. Je nezmyselné, aby sme preberali zvyky od niekoho iného, o to viac sa to týka Vianoc, čo je asi najväčší sviatok v roku.

Santa je len o peniazoch
Podľa mňa  jediný dôvod, prečo sa u nás udomácňuje Santa, sú peniaze. A veľa peňazí. Ono totiž stvárniť nejako Ježiška, napríklad pre reklamu, nie je až tak jednoduché. Pod pojmom Ježiško si totiž každý môže predstaviť trochu odlišnú postavičku. Je to skôr niečo duchovného, niečo o viere a kúzle Vianoc, zatiaľ čo Santa Claus má presne stanovené črty, najmä červený kabát a čiapku, biele fúzy, veľké brucho a niekoľko sobov okolo seba.
Spomeňte si napríklad na reklamu na Coca-Colu, ako Santa so svojimi osvetlenými nákladiakmi rozváža Colu. Asi ťažko by takúto reklamu robili za použitia Ježiška, tak použili Santu a hneď majú reklamu a ešte dobré meno, že podporujú Vianoce (bohužiaľ nie tie slovenské). A samozrejme to nie je len Cola alebo reklamy. Zoberte si napríklad koľko sa každý rok na rôznych trhoch a v obchodoch predá santovských čiapok, červených pančúch, plyšových Santov, alebo koľkokrát ste už sami zbadali umelého Santu, ako sa k niekomu šplhá na balkón? Proste vo všetkom sú iba peniaze a spoločnosti propagujúce Santa Clausa si to veľmi dobre uvedomujú.

Záverom
Dnes sme v dobe, kedy sa u nás Santa už naozaj usadil. Ale naozaj by tomu tak byť nemalo. Celkom by ma mrzelo, keby moje deti nevedeli, kto je to Ježiško, ale bohužiaľ médiá, ľudia i internet pre to robia všetko. Napr. najznámejší svetový vyhľadávač Google. Skúste si otvoriť stránku google.com, vľavo hore vyberte vyhľadávania obrázkov a do vyhľadávača zadajte slovo “Ježiško alebo Vianoce”. 90% vyhľadaných obrázkov je červený pán s veľkým bruchom.
Na druhú stranu je vidieť, že všetkým to nie je ľahostajné a niečo sa okolo toho začína diať. Trebárs na webe pospolitost.org sa dočítate veľa ďalších dôvodov, prečo nie Santu. A aj niektoré spoločnosti sa zapájajú do boja proti Santovi. Ja si ako malý pamätám, že som písal list Ježiškovi, a tiež to bol on, kto mi nosil darčeky. A bol by som veľmi rád, keby raz nosil darčeky aj mojim deťom. Inak samozrejme všetkým čitateľom tohto článku prajem štedrého Ježiška, pokojné sviatky, búrlivo osláveného Silvestra a do nového roku veľa šťastia a pohody.

aktivista SP



Entries a komentáre feeds.

