Invázia USA v gastronómii

31. januára. 2010 o 13:56 | Kategória: Reakcie | Komentáre vypnuté na Invázia USA v gastronómii

Doba globalizácie výrazne ovplyvňuje aj stravovacie návyky ľudí v rôznych krajinách sveta. Hektickosť života človeka dnešnej postmodernej doby núti často obrátiť sa aj na podniky rýchleho občerstvenia, ktoré sa rozširujú po veľkých mestách a pri nich stojacich obchodných centrách. Nebolo by na tom nič zlé, keby sa za týmto životným štýlom neskrývali ekonomické ambície a dravosť imperializmu USA, ktorý sa aj takýmto spôsobom snaží vtrieť do nášho života a v mene globalizácie ovládnuť sieť stravovania vo všetkých štátoch svete. 
      Spoločnosť MC Donald´s vznikla v roku 1940 v USA a pri jej zrode stáli bratia  Mc Donaldovci. Prvý stánok rýchleho občerstvenia ( fastfood ) bol otvorený v roku 1940 v Kalifornii v meste Pasadena. Rozmach spoločnosti sa začal po roku 1955, keď firmu prevzal potomok českých prisťahovalcov Ray Kroc. Od roku 1960 sa spoločnosť nazýva Mc Donald´s Corporation a patrí k najväčším svetovým reťazcom reštaurácií rýchleho občerstvenia. Od roku 1995 sa s ním stretávame aj na Slovensku, keď otvoril svoj prvý stánok v Banskej Bystrici. O rok neskôr nasledovala Bratislava a v januári 2010 existuje v našej vlasti 18 prevádzok tejto spoločnosti ( z toho 10 v Bratislave ). V Českej republike otvára svoje prevádzky aj pri diaľniciach a pri čerpacích staniciach.
      Spoločnosť prenikla takmer do všetkých krajín sveta. Okrem západoeurópskych krajín ju môžeme stretnúť aj v najchudobnejších krajinách sveta. Ponúka produkty rýchleho občerstvenia pod anglickými názvami a ignoruje všetky národné zvyklosti a tradície krajín, na území ktorých expanduje. Je nástrojom amerikanizácie a amerického životného štýlu. Vtieravou reklamou na bilbordoch a hlavne v televízii manipuluje aj naše deti a mládež. Firma dokáže peknými obrázkami a slizkými rečami balamutiť deti, ktoré sa stávajú posadnutými ich výrobkami. Pritom produkty tejto spoločnosti kvalitou ďaleko zaostávajú z a národnými jedlami krajín, v ktorých sa sieť Mc Donald´s šíri ako rakovina. Je to najexpanzívnejší spôsob šírenia amerikanizácie a pseudokultúry USA, ktorých cieľom je rozleptať národné štáty Európy i iných častí sveta
    Na Slovensku spoločnosť Mc Donald´s jednoznačne porušuje jazykový zákon. Produkty tejto firmy sú pomenované anglickým jazykom a v písanej podobe anglickým písmom. Pritom by sa dali pomenovať slovenskými názvami. Pomenovanie v anglickom jazyku je jednoznačne porušením platného  jazykového zákona, ale aj urážkou národne cítiacich obyvateľov Slovenskej republiky. Názvy typu Happy Meal, Chicken Roll, Big Mac, Big Tasty, Milk Shake by sa dali nahradiť slovenskými názvami a dajú sa dobre preložiť do slovenčiny.
    Ani po stránke výživnej hodnoty nám spoločnosť neponúka kvalitu. Presladené chladené i teplé  nápoje, produkty firmy Coca-Cola ( ďalšieho amerického dravca ), hamburgery, hotdogy, vyprážané hranolky, sladké zmrzliny, kalorické sendviče a pod. Asi najznámejším artiklom tejto spoločnosti je tzv. hamburger, ktorý sa stáva symbolom amerikanizácie našej gastronómie. Tomuto produktu by sa určite viac hodil názov plnená žemľa šunkou, prípadne syrom alebo rybou. Aj názov hotdog by sa dal nahradiť slovenským názvom. Určite hlavným dôsledkom je rast obezity. Veľmi kalorické jedlá a najmä ich rýchla konzumácia spôsobujú negatíva v stravovaní našich detí a mládeže. Na druhej strane ani ceny produktov spoločnosti Mc Donald´s nepatria medzi najnižšie !
Dať za malú žemľu s mäsom neznámeho pôvodu, pár gramov hranolčekov s kečupom a malý pohár presladenej Coca-Coly takmer 4 eurá i viac je trocha veľký komfort. Žiaľ pod vplyvom reklám, ktoré vymývajú mozgy detí a mládeže, rodičia utrácajú zbytočne veľké sumy peňazí vo svätostánkoch konzumu pod „honosným“ názvom Mc Donald´s !
   Spoločnosť vytvorila aj podobu odporného dekadentného monštra pod menom Ronald Mc Donald´s, ktorá je nevkusnou ozdobou jej stánkov. Tento odporný klaun v pestrofarebnom kostýme farieb spoločnosti má lákať deti do príbytkov amerického konzumu a životného štýlu. Obludu prezentujú ako priateľa detí a stáva sa hlavnou podstatou mnohých atrakcií, ktoré spoločnosť pripravuje pre deti. Ronald Mc Donald´s môže osloviť iba deti, ktorým sa nedostáva správnej rodičovskej výchovy, v ktorej by nemali chýbať prvky vlasteneckej a náboženskej ( prípadne etickej ) výchovy. Táto nechutná ikona spoločnosti a amerického imperializmu otravuje čisté duše našich detí a už od raného detstva do nich vnáša zárodky rakoviny pod názvom amerikanizácia !
   Iný kraj, iný mrav ! Aj gastronómia jednotlivých národov  má svoje osobitosti a zvláštnosti. Každý si pochutí aj na českom jedle, maďarskom guláši či ruskom boršči. Prečo nie ? Aj talianska pizza či grécky gyros majú svoju atmosféru. Pravda, ich prezentácia nie je natoľko vtieravá ako prezentácia produktov Mc Donald´s. Naučme svoje deti preferovať slovenské jedlá. Jedlá našich predkov, ktoré sú aj atribútom našej gastronómie a našej národnej hrdosti. Aj v obchodných centrách nachádzame stánky s občerstvením, ktoré ponúkajú slovenské špeciality a lebo špeciality kuchýň európskych národov. Ignorujme preto stánky konzumu, ktoré sú výrazom vtieravosti amerikanizácie a moci USA vo svete.
                                                                                                                  

Ignorujme podniky Mc Donald´s !!!

Kliment Uhrecký


Entries a komentáre feeds.

%d blogerom sa páči toto: