Zdravotná sestra – hlúpa handra?

9. Marec. 2011 o 16:41 | Kategória: Reakcie | Komentáre sú deaktivované

Prednedávnom mala ĽSNS na svojej stránke miničlánok pod názvom „Zdravotná sestra je menej ako asociálny cigánsky parazit!“, v ktorom sa hovorilo o výmere dôchodku pre zdravotnú sestru vo výške 128 Euro. No a mne sa teraz dostala do rúk petícia Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek nazvaná „Keď sa nepostaráme my o seba, kto sa postará o vás?“. Na čele petičného výboru je PhDr. Mária Lévayová, ktorá v súčasnej dobe Slovenskej komore sestier a pôrodných asistentiek predsedá. Petičný výbor v nej vyzýva na podpisy občanov, aby sa dostali na rokovanie do Národnej rady a mohli predložiť svoje požiadavky. A tu je kameň úrazu. Hneď v prvom bode je žiadosť na úpravu hodinovej mzdy pre sestry a pôrodné asistentky vo rozmedzí od 3,50 do 4,50 Euro! Neviem, čo ma zarazilo viac, či to, že existujú nemocnice a zdravotnícke zariadenia, kde zdravotné sestry, v súčasnosti väčšinou vysokoškolsky vzdelané, nezarobia ani takúto sumu, alebo to, že pani Lévayová a celý petičný výbor zostavený zo zdravotných sestier si cení prácu svojich kolegýň na sumu, ktorú dostane pomocný robotník na stavbe s ukončenou základnou deväťročnou školou a prechádza sa s kýblikom a latou hore dole, pretože nič iné nevie.

Keď som si vyrátala moju hodinovú mzdu, vyšlo mi, že za hodinu zarobím 4,84 Euro! a tak som išla za vedúcou sestrou a povedala som jej, že my predsa máme viac. Zaujímala ma odpoveď na otázku – Koľko treba podpisov, aby nám znížili plat? Miesto adekvátnej odpovede som dostala prednášku, ako sú sestry z Bratislavy nesolidárne voči sestrám v iných, malých regionálnych nemocniciach, z ktorých sú úplné handry. Moja jediná odpoveď na to bola, že za 3,50 Euro na hodinu im určite stúpne sebavedomie. Ak sumu 3,50 Euro prepočítame na hrubú mzdu, vychádza to 525 Euro (čo je približne 430 Euro v čistom).

Skutočne ma zaráža, že kolegyne z komory sestier prišli na takúto „závratnú“ sumu. Chcela  by som vedieť, či by pani Lévayová za takéto peniaze vôbec vstala do práce a zaliala si rannú kávičku.

 
Áno, ak sa o seba nepostaráme samé, neviem, kto sa raz bude starať o chorých ľudí. Ale ak si svoju prácu ceníme na 3,50 Euro na hodinu (v čistom 2,86 = 86,30 bývalých Slovenských korún), tak potom nemôžeme čakať od ľudí úctu a rešpekt. Práca zdravotnej sestry je nezaplatiteľná a prístup sestry k pacientom nemá záležať od jej platu. Je to povolanie a pacienti nemôžu za to, že sme tak „vysoko“ platovo ohodnotené. Ale ak chce niekto spisovať petíciu okrem iného za zvýšenie platov zdravotných sestier, a udá minimálnu hodinovú mzdu v sume menšej, ako zarobí študent na brigáde, tak k tomu nemám čo dodať.

V druhom bode petície žiadajú pre fyzickú a psychickú náročnosť práce sestry skorší odchod do dôchodku. To je tiež zaujímavý bod. Ale pre pani Lévayovú (ktorá neviem, či niekedy pracovala na lôžkovom oddelení) je ideálny odchod veku do dôchodku 58 rokov. No neviem, je to momentálne o 4 roky menej ako súčasný vek odchodu do dôchodku, ale ak policajti či vojaci môžu odísť pre fyzickú a psychickú náročnosť svojej práce do dôchodku po 18 odrobených rokoch, zdá sa mi to smiešne. 58 ročná sestra na lôžkovom oddelení bude možno viac chorá, ako pacienti, ktorí tam práve ležia.

Nie som náročná a predstava, že mám do 62 rokov behať po chirurgickom oddelení ma trošku desí, ale skutočne som presvedčená, že kolegyne z Komory sestier a pôrodných asistentiek nemajú ani šajnu o práci, ktorú vykonávame. Ak už tak veľmi chcú za nás bojovať, bolo by vhodné dať do petície požiadavky, ktoré by z nás, sestier vykonávajúcich reálne svoje povolanie, nerobili hlupane. Pretože pri takýchto požiadavkách si nás nebudú vážiť ani lekári, ani pacienti a vlastne nikto. Môžeme sa opäť len hrdo byť do pŕs a v spoločnosti kamarátov vykrikovať, akú ťažkú prácu robíme a nič za to. Poprípade o 40 rokov poslať do redakcie výmer dôchodku, ktorý bude menší, ako sociálna dávka pre cigáňa.

Takže sestričky – ak čakáte, že komora sestier si vás zastane, tak sa len pousmejte. Podstatné pre komoru sestier je, aby sme im ročne platili „členské“, ktoré minú kto vie na čo a potom prídu s nápadom, ktorý mňa ako sestru uráža. A najlepšie na tom všetkom je, že inštitúcia, ktorá nám je k ničomu, je stanovená štátom a my sme povinné ju akceptovať a financovať!!!

Tea Nachtigal

Blogujte na WordPress.com. | The Pool Theme.
Príspevky a komentáre feeds.

Sleduj

Prijímaj upozornenia na nové články na tvoj email.

Join 102 other followers

